Με ταχύτητα φωτός οι αλλαγές στη Παιδεία

Που σταματά η εκπαιδευτική αναδιάρθρωση;

Μετά τη ψήφιση του νόμου 4009, των μετ’ έπειτα ρυθμίσεών του και την μετ’ εμποδίων συγκρότηση των συμβουλίων διοίκησης, το υπουργείο συνεχίζει την προσπάθεια για εμπορευματοποίηση της τριτοβάθμιας μέσα από δύο νέα μέτρα· το σχέδιο Αθηνά και την αναγνώριση των κολεγίων.

Σχέδιο Αθηνά
Το σχέδιο Αθηνά, συμπληρωματικό του νόμου 4009, έρχεται να φτιάξει ένα νέο χάρτη της τριτοβάθμιας κάνοντας αλλαγές προς τρεις κατευθύνσεις:
1. Συγχωνεύοντας ολόκληρα ιδρύματα, κυρίως περιφερειακά, αλλά και κεντρικά, βάσει οικονομικών στοιχείων (ελλείμματα στους προϋπολογισμούς), αριθμό ενεργών φοιτητών, διδασκόντων κλπ. προσπαθώντας να δημιουργήσει κεντρικά ιδρύματα, απομακρυνόμενο από ένα αποκεντρωμένο σύστημα τριτοβάθμιας.
2. Φτιάχνοντας στα νέα αυτά ιδρύματα νέες σχολές και τμήματα, αφενός με τεχνικά κριτήρια που αναφέρθηκαν, αφετέρου όχι με ένα ακαδημαϊκό κριτήριο αλλά βάσει μιας λογικής που θεωρεί ότι το πανεπιστήμιο είναι χώρος της αγοράς (που κάποιος επενδύει και βγάζει χρήματα), αλλά και που υποτάσσεται στις ανάγκες τις αγοράς φτιάχνοντας, να παράγοντας τον φθηνό, ειδικευμένο, ευέλικτο, χωρίς δικαιώματα, αυριανό εργαζόμενο. Έτσι τα τμήματα και τα προγράμματα σπουδών που προκύπτουν είναι εξειδικευμένα, με τεχνική γνώση απομακρυσμένη από το ακαδημαϊκό αντικείμενο, που θα δίνουν εξατομικευμένα πτυχία (άθροισμα πιστωτικών μονάδων), άρα χωρίς συλλογικά επαγγελματικά δικαιώματα.
3. Τις ήδη ελλείψεις διοικητικού προσωπικού και μελών ΔΕΠ, θα έρθει να συμπληρώσει η μείωση του προσωπικού, όχι μόνο πετώντας στην ανεργία χιλιάδες ανθρώπους, αλλά και θέτοντας σε κίνδυνο την ίδια την εύρυθμη λειτουργία των σχολών!
Όλο αυτό γίνεται υποτίθεται για το «συμμάζεμα» των ιδρυμάτων και των τμημάτων που άνοιξαν τις προηγούμενες δεκαετίες για καθόλου ακαδημαϊκούς λόγους, όπως οι πελατειακές σχέσεις (π.χ. τμήμα πολιτικής επιστήμης στη Κομοτηνή, χωρίς πολιτικούς επιστήμονες, ως δώρο στην εκλογική περιφέρεια του τότε υπουργού παιδείας Στυλιανίδη), η οικονομική ενίσχυση περιφερειών κ.ά., πολλές φορές χωρίς ακόμα και συγκροτημένα ακαδημαϊκά αντικείμενα.
Αναγνώριση Κολεγίων
Βάσει της ίδια συλλογιστικής το τρίτο μνημόνιο, ήρθε να αναγνωρίσει στα ιδιωτικά κολέγια, παραρτήματα ξένων πανεπιστημίων στην Ελλάδα, το δικαίωμα να παρέχουν τίτλους σπουδών με πλήρη επαγγελματικά δικαιώματα (δυνατότητα εργασίας σε ιδιωτικό και δημόσιο τομέα), εξισώνοντας με αυτόν τον τρόπο την αξία των τίτλων τους με αυτά των ΑΕΙ-ΤΕΙ. Άμεσο αποτέλεσμα αυτού η επιβεβαίωση της ένταξης της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στη σφαίρα της αγοράς, η αμφισβήτηση του δημόσιου χαρακτήρα της εκπαίδευσης και της υποχρέωσης του κράτους για παροχή της (άρθρο 16), και η υπογράμμιση των ταξικών φραγμών που ήδη υπήρχαν τόσο ως προς τη πρόσβαση όσο και ως προς τη δημιουργία σχολών διαφορετικών ταχυτήτων ποιότητας των σπουδών.
Εμείς τι κάνουμε;
Η εκπαιδευτική αναδιάρθρωση, η επίθεση που δέχεται το πανεπιστήμιο δηλαδή, θα σταματήσει λοιπόν, είτε όταν εντάξει και προσαρμόσει όλη την τριτοβάθμια στη δική τους λογική είτε όταν ηττηθεί!
Για αυτούς ο ρόλος των πανεπιστημίων, εκτός από εμπορευματική σφαίρα, είναι να λειτουργούν ως κέντρα επαγγελματικής κατάρτισης που μπορούν να εκπαιδεύουν δια βίου τους εργαζόμενους σύμφωνα με τις εκάστοτε ανάγκες της αγοράς. Με αυτό τον τρόπο αντιμετωπίζουν την ίδια τη γνώση ως δεξιότητα!
Απέναντι σε αυτή την αντίληψη, πρέπει να αντιτάξουμε την δική μας τοποθέτηση για ένα δημόσιο, δωρεάν και δημοκρατικό πανεπιστήμιο, που ρόλος του θα είναι η ανάπτυξη της επιστημονικής γνώσης ανά ακαδημαϊκό αντικείμενο, σε σύνδεση πάντα με της ανάγκες της κοινωνίας. Για την επίτευξη του στόχου αυτού χρειάζεται ένα συνολικό σχέδιο αναδιάρθρωσης της τριτοβάθμιας, που κεντρικό άξονα θα έχει τη συγκρότηση των γνωστικών αντικειμένων, των προγραμμάτων σπουδών και των πτυχίων στη βάση ενιαίων και ολοκληρωμένων επιστημονικών αντικειμένων ανά τμήμα, ώστε κάθε τμήμα να καλύπτει ένα γνωστικό αντικείμενο, μιας επιστήμης. Από αυτά τα πτυχία μόνο μπορούν να απορρέουν και ενιαία επαγγελματικά δικαιώματα.
Αντιστεκόμαστε στη προσπάθεια εμπορευματοποίησης των σπουδών μας!
Προτάσσουμε το δικό μας όραμα για το πανεπιστήμιο!!
Aναδημοσιεύση από Αριστερή Ενότητα Πολιτικού Ε.Κ.Π.Α
Advertisements
This entry was posted in αναδημοσιεύσεις and tagged , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

...

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s