Για το νέο μεταπτυχιακό της Νομικής Σχολής

Τα τελευταία χρόνια της ολοένα εντεινόμενης λιτότητας και των οριζόντιων περικοπών η τριτοβάθμια εκπαίδευση έχει βρεθεί πολλάκις στο στόχαστρο με μέτρα τα οποία θίγουν στον πυρήνα του το Δημόσιο και Δωρεάν Πανεπιστήμιο και θέτουν μια νέα πραγματικότητα εντός των σχολών. Φέτος είδαμε πως στην υπάρχουσα κατάσταση ,η οποία περιλαμβάνει την ιδιωτικοποίηση λειτουργιών και εκφάνσεων της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης,την περικοπή φοιτητικών παροχών ,την καταπάτηση κεκτημένων και δικαιωμάτων, ήρθε να προστεθεί η επιβόλη διδάκτρων στο Μεταπτυχιακό πρόγραμμα του Διεθνούς Δικαίου.

Από την πρώτη στιγμή της υλοποίησης του παρόντος μέτρου ,ως Αριστερή Ενότητα, θέταμε εμφάτικα την κρισιμότητα του μπλοκαρίσματος των διδάκτρων στη βάση ότι αν δεν αποτελέσουμε ανάχωμα σε αυτά ανοίγει ένας νέος κύκλος αρνητικών μεταρρυθμίσεων και καθολικοποίησης του φαινομένου.

Η ίδια η πραγματικότητα έρχεται να επιβεβαιώσει του λόγου το αληθές. Σήμερα 29 Ιουλίου ανακοίνωση του τμήματος γνωστοποιεί την λειτουργία ενός ενιαίου μεταπτυχιακού προγράμματος το οποίο έχει κατευθύνσεις –εξειδικεύσεις και για την εισαγωγή σε αυτό απαιτείται η καταβολή διδάκτρων ύψους 1200 ευρώ.

Για άλλη μια φορά το τμήμα αποφασίζει εν κρυπτώ και μάλιστα για ένα θέμα το οποίο μας πλήττει όλους και όλες άμεσα.Ας δούμε λοιπόν τι θα κληθούμε να αντιμετωπίσουμε με το νέο μεταπτυχίακο και περισσότερο γιατί καθίσταται πιο αναγκαίο από ποτέ καθε φοιτητής και κάθε φοιτήτρια να κινητοποιηθεί και να αντιδράσει απέναντι σε αυτά τα δεδομένα.

1. Δίδακτρα: Όπως προαναφέρθηκε ,σε μια σχολή η οποία πάγια είχε δωρεάν μεταπτυχιακά προγράμματα και αυτό ήταν ένα θετικό κεκτημένο του φοιτητικού συλλόγου ,η εισαγωγή ενός όχι αμελητέου ποσού διαμορφώνει μια νέα κατάσταση η όποια αμφισβητεί στην ουσία τον δωρεάν και δημόσιο χαρακτήρα της παιδείας και μετακυλίει το κόστος φοίτησης σε εμάς τους ίδιους και τις ίδιες σε μια περίοδο που η επιθέση που βιώνει η κοινωνική πλειοψηφία εντείνεται .Είναι εμφανές πως οι ήδη υπάρχοντες ταξικοί φραγμοί οξύνονται ακόμη περισσότερο και αυτό που προετοιμάζεται είναι ένα πανεπιστήμιο τιμωκρατικό στο οποίο οι μη έχοντες θα αποκλείονται.Η αναφορά σε υποτροφίες (3 άνα κατεύθυνση) με κανένα τρόπο δεν λύνει το πρόβλημα και είναι ξεκάθαρα προσχηματική, ειδικά αν αναλογιστεί κανείς την αυθαίρετη σύζευξη ακαδημαικών και οικονομικών κριτηρίων. Επίσης για άλλη μια φορά ,οπώς ακριβώς και με την περίπτωση του τομέα Διεθνούς, τα κριτήρια δεν είναι ελέγξιμα από κανένα και καμία, παραμένουν αχαρτογράφητα και επαφίενται στην ‘διακριτική ευχέρεια’ των διδασκόντων .

2. Maximum 3 χρωστούμενα μαθήματα τον Σεπτέμβρη:  Αξίζει να σημειωθεί επίσης ο όρος που εισάγεται ο/η κάθε υποψήφιος/α για να μπορεί να συμμετάσχει στις εξετάσεις εισαγωγής να πρέπει να χρωστάει μόνο μέχρι 3 μαθήματα για την λήψη του πτυχίου. Άραγε ποια λογική σκοπιμότητα,ποια αναγκαιότητα μπορεί να επιτελεί αυτή η συγκεκριμένη προυπόθεση; Πως επηρεάζε,ι για να μπορείς να εξεταστείς, το να υπολείπονται 5 μαθήματα λόγου χάρη και να έχεις προγραμματίσει να τα περάσεις στην Εξεταστική του Σεπτεμβρίου; Μάλλον πέρα από μια αναβαθμισμένη ενταντικοποίηση στους όρους σπουδών δεν φαίνεται να μπορεί να υποστηριχθεί με κάποιο άλλον τρόπο η εν λόγω πρόβλεψη.Το δια ταύτα είναι ότι δεκάδες συμφοιτητές/τριές μας αποκλείονται με αυτό τον τρόπο και θα πρέπει να αναμένουν ένα χρόνο για να μπορέσουν να πραγματοποιήσουν τις μεταπτυχιακές σπουδές τους και όλες/όλοι αντιλαμβανόμαστε τα προβλήματα που αυτό το δεδομένο σηματοδοτεί.

3.Περίοδος εισαγωγικών εξετάσεων/συνεντεύξεως μέσα στην εξεταστική Σεπτεμβρίου: Επιπλέον, παρατηρούμε στην ανακοίνωση που ορίζει τα σχετικά με το μεταπτυχιακό, πως οι εξετάσεις/συνεντεύξεις  έχουν ήδη οριστεί στις 26 Σεπτεμβρίου έως 7 Οκτωβρίου,δηλαδή όταν η εξεταστική του Σεπτεμβρίου δεν έχει ακόμη ολοκληρωθεί. Αυτό συνεπάγεται ένα ασφυκτικά διαμορφωμένο πλαίσιο στο οποίο θα είμαστε σε μια συνεχή διαδικασία προετοιμασίας και άγχους τόσο για τις υπολειπόμενα μαθήματα όσο και για τις εξετάσεις που θα ακολουθούν.

4. Προαπαιτούμενο το Λιαν Καλώς: Μια ακόμη καινοτομία του νέου ενιαίου μεταπτυχιακού συνίσταται στην απόκτηση του πτυχίου με βαθμό τουλάχιστον ‘λίαν καλώς’.Όσο αθώο και λογικό και αν ακούγεται στη βάση της ΄’’αξιοκρατίας’’ που ειδικά στη Νομική οι καθηγητές μας συνηθίζουν να επικαλούνται αποτελεί μια ρύθμιση ,η οποία εμπεδώνει πολύ συγκεκριμένα πρότυπα συμπεριφοράς. Σε μια περίοδο που η φοιτητική καθημερινότητα συνίσταται σε ένα αποστειρωμένο πλαίσιο ανταγωνισμού ,τεχνοκρατισμού και απαξίωσης οποιασδήποτε συλλογικής δραστηριότητας το εν λόγω μέτρο καλείται να αναδιατάξει με ακόμα μεγαλύτερη ένταση το πως διαρθώνεται το πλαίσιο της ύπαρξής μας εντός των σχολών.Για εμάς το πανεπιστημίο δεν αποτελεί ένα ίδρυμα στείρας παροχής γνώσεων αλλά ένα χώρο κοινωνικού πειραματισμού ,πολιτικοποίησης, δημοκρατίας και προβληματισμου.Και αυτή ακριβώς η έκφανση του πανεπιστημίου γίνεται προσπάθεια να ανατραπεί με το παρόν μέτρο μέσα από την πλήρη πειθάρχηση των φοιτητών/τριών σε ένα μοντέλο που συνίσταται στην καθολική ενασχόληση με την σχολή ,στην προσήλωση στα μαθήματα και το κυνήγι του βαθμού με όρους ενταντικοποίησης και ανελευθερίας.Όποιος /όποια ενδιαφέρεται να συνεχίσει τις σπουδές του μετά την ολοκλήρωση του προπτυχιακού οφείλει να ακολουθεί αυτή την περπατημένη και αν δεν το κάνει θα έρθει αντιμέτωπος /η με την μη δυνατότητα συμμετοχής στις εξετάσεις. Αξίζει εδώ να αναλογιστούμε και τα διευρυμένα ποστοστά της νεολαίας που αναγκάζονται να εργάζονται όσο σπουδάζουν και παρόλα αυτά θα πρέπει να αντεπεξέλθουν σε αυτή την νέα κανονικότητα.

5. Κατάτμιση των αντικειμένων: Τέλος, δεν θα μπορούσε να αποσιωπηθεί η κατάτμηση των αντικειμένων όχι προφανώς με βάση ‘ακαδημαΐκά’ κριτήρια αλλά με βάση την σύνδεση τους με τις ανάγκες της αγοράς εργασίας ,η οποία χρειάζεται ευέλικτους και εξειδικευμένους εργαζόμενους που θα πρέπει να επανειδικευτούν ξανά και ξανά για να μπορούν να είναι παραγωγικοί και επαρκείς σε κάθε ανάγκη του εκάστοτε εργοδότη. Με αυτό τον τρόπο διάσπασης των ακαδημαικών αντικειμένων διασπώνται και τα επαγγελματικά μας δικαιώματα και μένουμε ευάλωτοι στις ανάγκες της αγοράς που αναπροσαρμόζονται και εμείς θα πρέπει να εναρμονιζόμαστε με αυτές. Η γνώση είσερχεται στο κριτήριο οικονομικής ανταποδοτικότητας και καμία σχέση δεν έχει με την πλουραλιστική γνώση την οποία εμείς υπερασπιζόμαστε και βρίσκεται πλάι στις κοινωνικές ανάγκες.

Το διακύβευμα που τίθεται με εμφατικό τρόπο είναι αν εμείς οι φοιτήτριες και οι φοιτητές είμαστε διατεθειμμένοι να μείνουμε αδρανείς απέναντι σε αυτή την κατάσταση ή αν βάζοντας μπροστά τις ανάγκες μας θα αντιπαρατεθούμε με αυτές τις λογικές ,θα δώσουμε νέα πνοή στις διεκδικήσεις μας και θα διατρανώσουμε ότι το πανεπιστήμιο που προετοιμάζουν για μας δεν μας χωράει ,δεν μας καλύπτει .Να δώσουμε το μήνυμα ότι είμαστε εδώ , ενεργοποιούμαστε , ότι μέσα από τις συλλογικές μας διαδικασίες ,μεσα από τις γενικές μας συνελεύσεις θα αποτελέσουμε ανάχωμα σε αυτές τις κατευθύνσεις,θα αγωνιστούμε για ένα πανεπιστήμιο πραγματικά δημόσιο και δωρεάν , ένα πανεπιστήμιο χωρίς ταξικούς φραγμούς , ένα πανεπιστήμιο για όλες και όλους ,το πανεπιστήμιο των αναγκών μας. Ειδάλλως, εαν έστω και την τελευταία στιγμή δεν αναλάβουμε την ευθύνη να αγωνιστούμε για ανθρώπινους όρους σπουδών, που τοποθετούν στο κέντρο τις ανάγκες των φοιτητών και όχι το οικονομικό κέρδος της Σχολής ή τις ιδεοληψίες του καθηγητικού σώματος, οι όροι αυτοί συνεχώς θα χειροτερεύουν!

Advertisements
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

...

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s