Δίδακτρα στα μεταπτυχιακά; Όχι, ευχαριστώ

Στις 29 Ιουλίου 2016, ανακοινώθηκε μέσω της ιστοσελίδας της σχολής, ότι με την έναρξη του ακαδημαϊκού έτους 2016-17 τίθεται σε ισχύ νέο ενιαίο μεταπτυχιακό πρόγραμμα, στο πλαίσιο του οποίου περιλαμβάνονται 22 επιμέρους κατευθύνσεις. Βεβαίως, η συγκεκριμένη απόφαση του Τμήματος (η οποία όλως τυχαίως αναρτήθηκε εν μέσω καλοκαιριού, προφανέστατα για να εξασφαλιστούν οι ελάχιστες δυνατές αντιδράσεις) δεν αποτελεί μεμονωμένο μέτρο, αλλά εντάσσεται στο πλαίσιο μίας γενικότερης πολιτικής που θέτει στο στόχαστρο και αποδιαρθρώνει όλο και ταχύτερα την τριτοβάθμια εκπαίδευση. Στη Νομική, μία σχολή με επί δεκαετίες δωρεάν μεταπτυχιακά, ήδη από πέρυσι είχε γίνει η αρχή, με την εισαγωγή διδάκτρων στον τομέα Διεθνούς και Ευρωπαϊκού Δικαίου. Η έλλειψη ηχηρής απάντησης από το φοιτητικό σύλλογο τότε συνδέεται σαφώς με τη σημερινή εξέλιξη.

Ας δούμε λοιπόν τι θα κληθούμε να αντιμετωπίσουμε με το νέο μεταπτυχιακό και περισσότερο γιατί καθίσταται πιο αναγκαίο από ποτέ καθε φοιτητής και κάθε φοιτήτρια να κινητοποιηθεί και να αντιδράσει απέναντι σε αυτά τα δεδομένα.

  • Δίδακτρα: Σε μια σχολή η οποία πάγια είχε δωρεάν μεταπτυχιακά προγράμματα και αυτό ήταν ένα θετικό κεκτημένο του φοιτητικού συλλόγου, η εισαγωγή διδάκτρων 1200 ευρώ εντείνει μια κατάσταση κατά την οποία αμφισβητείται στην ουσία ο δωρεάν και δημόσιος χαρακτήρας της παιδείας και μετακυλίεται το κόστος φοίτησης σε εμάς τους ίδιους και τις ίδιες σε μια περίοδο που η επιθέση που βιώνει η κοινωνική πλειοψηφία συνεχίζεται. Επί της ουσίας, όμως, η φοίτησή μας εδώ και χρόνια έχει πάψει να είναι δωρεάν, εφόσον χρηματοδοτείται κατά ένα μεγάλο μέρος από τους φοιτητές (αγορά κωδίκων, συγγραμμάτων, ακόμη και γραφικής ύλης για τις εξετάσεις). Το αποτέλεσμα είναι ότι, όσοι/όσες από εμάς δεν μπορούν να αντεπεξέλθουν οικονομικά σε αυτό το μέτρο, δυσκολεύονται να συνεχίσουν τις σπουδές τους. Η αναφορά σε υποτροφίες (3 άνα κατεύθυνση) με κανένα τρόπο δεν λύνει το πρόβλημα και είναι ξεκάθαρα προσχηματική, ειδικά αν αναλογιστεί κανείς την αυθαίρετη σύζευξη ακαδημαϊκών και οικονομικών κριτηρίων.
  • Κατάτμιση των αντικειμένων: Αν και το νέο μεταπτυχιακό μετατρέπεται σε ενιαίο με 22 κατευθύνσεις και φαινομενικά δεν υπάρχει ο διαχωρισμός σε τομείς όπως ίσχυε προηγουμένως ουσιαστικά το νέο μεταπτυχιακό είναι ακόμα πιο εξειδικευμένο, σε ευθεία σύνδεση με τις ανάγκες της αγοράς εργασίας, η οποία απαιτεί φτηνό ευέλικτο και εξειδικευμένο δυναμικό. Τι σημαίνει, όμως, αυτό μετέπειτα; Για παράδειγμα, αν κάποιος γίνει δεκτός στην κατεύθυνση του φορολογικού δικαίου, στην αγορά εργασίας θα είναι χρήσιμος μόνο σε αυτό το πεδίο και όχι συνολικά στον τομέα του Δημοσίου Δικαίου. Επομένως, στην περίπτωση κορεσμού του συγκεκριμένου κλάδου, το μεταπτυχιακό του θα του είναι άχρηστο και θα πρέπει να κάνει κι άλλο. Μπαίνουμε λοιπόν σε ένα φαύλο κύκλο «ειδίκευσης-αποειδίκευσης-επανειδίκευσης», ενώ ταυτόχρονα ο ανταγώνισμος στην αγορά εργασίας αυξάνεται κατακόρυφα.
  • Προαπαιτούμενο το “Λίαν Καλώς” και τα 3 χρωστούμενα μαθήματα: Μια ακόμη καινοτομία του νέου ενιαίου μεταπτυχιακού είναι η απόκτηση του πτυχίου ή των αντίστοιχων μαθημάτων του τομέα με βαθμό τουλάχιστον «λίαν καλώς» ως προϋπόθεση για κατάθεση της αίτησης. Επίσης, τίθεται η επιπλέον προϋπόθεση να υπολείπονται για την λήψη του πτυχίου μόνο 3 μαθήματα(!) για την δυνατότητα συμμετοχής στις εξετάσεις. Όσο αθώο και λογικό και αν ακούγεται αυτό στη βάση της «αξιοκρατίας» που ειδικά στη Νομική οι καθηγητές συνηθίζουν να επικαλούνται, αποτελεί μια ρύθμιση, η οποία αποτυπώνει πολύ συγκεκριμένα πράγματα. Σε μια περίοδο που η φοιτητική καθημερινότητα συνίσταται σε ένα αποστειρωμένο πλαίσιο ατομικισμού και ανταγωνισμού, το εν λόγω μέτρο καλείται να αναδιατάξει με ακόμα μεγαλύτερη ένταση το πως διαρθώνεται το πλαίσιο της ύπαρξής μας εντός των σχολών. Προωθείται ένα μοντέλο φοίτησης που συνίσταται στην καθολική ενασχόληση με την σχολή, στην προσήλωση στα μαθήματα και το κυνήγι του βαθμού με όρους βαθιάς ενταντικοποίησης ήδη από τα πρώτα χρόνια της σχολής έτσι ώστε να καταφέρουν να συγκεντρώσουν τα προσόντα που απαιτούνται. Αξίζει εδώ να αναλογιστούμε και τα διευρυμένα ποστοστά της νεολαίας που αναγκάζονται να εργάζονται όσο σπουδάζουν και παρόλα αυτά θα πρέπει να αντεπεξέλθουν σε αυτή την νέα πραγματικότητα.

Η δική μας απάντηση

Το διακύβευμα που τίθεται με εμφατικό τρόπο είναι αν εμείς οι φοιτήτριες και οι φοιτητές είμαστε διατεθειμμένοι να μείνουμε αδρανείς απέναντι σε αυτή την κατάσταση ή αν βάζοντας μπροστά το συλλογικό μας συμφέρον, θα αντιπαρατεθούμε με αυτές τις λογικές, θα δώσουμε νέα πνοή στις διεκδικήσεις μας και θα διατρανώσουμε ότι το πανεπιστήμιο που προετοιμάζουν για μας δεν μας χωράει, δεν μας καλύπτει ! Να δώσουμε το μήνυμα ότι είμαστε εδώ, ενεργοποιούμαστε, ότι μέσα από τις συλλογικές μας διαδικασίες, μέσα από τις Γενικές Συνελεύσεις θα θέσουμε ανάχωμα σε αυτές τις κατευθύνσεις, θα αγωνιστούμε για ένα πανεπιστήμιο πραγματικά δημόσιο, δωρεάν και δημοκρατικό, όπου θα ακούγεται και θα μετράει πραγματικά η γνώμη των ίδιων των φοιτητών! Σε μια υπόθεση που μας αφορά όλους, μόνη λύση είναι ο κοινός και συντονισμένος αγώνας των προπτυχιακών φοιτητών που βλέπουν αυτές τις αλλαγές να μη δίνουν καμία φωτεινή ελπίδα για το μέλλον τους και των ίδιων των μεταπτυχιακών που θα βιώσουν αυτά τα πειράματα του νέου μεταπτυχιακού.

ΝΑ ΜΠΛΟΚΑΡΟΥΜΕ ΤΙΣ ΑΛΛΑΓΕΣ ΣΤΟ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΟ !

ΟΧΙ ΣΤΑ ΔΙΔΑΚΤΡΑ !

Advertisements
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

...

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s