Eπί πτωμάτων για μια τηλεόραση;

Φέτος για πρώτη φορά εφαρμόστηκε στην Ελλάδα ο άτυπος θεσμός της λεγόμενης Black Friday.Τι είναι όμως η Μαύρη Παρασκευή που τόσο πολύ προβλήθηκε από τα κυρίαρχα μέσα και τόσο περήφανα διαφημίστηκε από τις αλυσίδες καταστημάτων που την εφάρμοσαν για πρώτη φορά και στη χώρα μας; Πρόκειται για μια Παρασκευή κατά την οποία τα καταστήματα λειτουργούν όλη τη μέρα προσφέροντας μεγάλες εκπτώσεις σε πολλά καταναλωτικά είδη. Η Black Friday πρωτοεμφανίστηκε στις ΗΠΑ πριν κάποια χρόνια. Και ποιο το πρόβλημα; Ίσα ίσα που ψωνίζουμε περισσότερα πράγματα σε καλύτερες τιμές όλες τις ώρες της ημέρα και τα μαγαζιά έχουν περισσότερη πελατεία. Ή μήπως όχι;

Αν ψάξουμε τον θεσμό της “Black Friday” λίγο παραπάνω θα διαπιστώσουμε ότι εκείνη τη μέρα επικρατεί χάος μέσα στα καταστήματα, τραυματισμοί, ακόμη και απώλειες ζωών εξαιτίας του ότι οι καταναλωτές περιμένουν από το πρωί και τρέχουν να αγοράσουν τις προσφορές, με αποτέλεσμα να ποδοπατιούνται, να τσακώνονται και να πλακώνονται μεταξύ τους για να προλάβουν το προϊόν που επιθυμούν. Συγκεκριμένα μιλάμε για 7 θανάτους και 98 τραυματισμούς τα τελευταία χρόνια στις ΗΠΑ, εξαιτίας της ορμής των καταναλωτών όταν εισβάλουν στο κατάστημα. O ίδιος κίνδυνος όμως υφίσταται και για τους εργαζόμενους με αποκορύφωμα το θάνατο ενός 34χρόνου εργάτη της Wal-Mart που έχασε τη ζωή του, όταν πο­δο­πα­τή­θη­κε μέχρι θανάτου.

H Black Friday αποτελεί ακόμα ένα στοιχείο στο ψηφιδωτό του σύγχρονου εργασιακού μεσαίωνα, συμπληρώνοντας τις ‘’Λευκές Νύχτες’’ και τις Κυριακές που παραμένουν ανοιχτά τα καταστήματα, θεσμοί που καταπατούν κάθε έννοια εργασιακού δικαιώματος. Εκείνη τη μέρα οι εργαζόμενοι δουλεύουν εξαντλητικά κι εντατικοποιημένα ωράρια κάτω από απάνθρωπη ψυχολογική πίεση, ενώ η εταιρία Public που τόσο υπεροπτικά αυτοπαρουσιαζόταν ως πρωτοπόρα φέρνοντας στη χώρα μας τη Black Friday, τα τελευταία χρόνια έχει προβεί σε μειώσεις μισθών κι απολύσεις ακολουθώντας πιστά νεοφιλελεύθερες μεθόδους στις σχέσεις με τους εργαζόμενους.

Όσον αφορά τους καταναλωτές, εντέχνως η Μαύρη Παρασκευή πλασάρει νέα καταναλωτικά πρότυπα. Στις ουρές που σχηματίζονται έξω από τα μεγάλα εμπορικά κέντρα, ο πιο γρήγορος κι ο πιο δυνατός προλαβαίνει να αγοράσει τα πιο φθηνά και τα πιο πολλά προιοντα. Με κάθε κόστος. Μοιάζει με αρένα όπου πατάς επί πτωμάτων για να αγοράσεις κάτι που τις περισσότερες φορές ούτε καν έχεις πραγματική ανάγκη. Οι (απ)αξίες που επικρατούν είναι ο ανταγωνισμός και  ο κοινωνικός κανιβαλισμός ανάμεσα στους ανθρώπους.

Εν τέλει η Βlack Friday είναι οι ζωές μας στον καπιταλισμό σε μικρογραφία. Εμείς απέναντι σε λογικές που μας θέλουν εντατικοποιημένες καταναλωτικές μηχανές σε πεδίο μάχης όπου ο συνάνθρωπός μας πρέπει να μετατραπεί σε αντίπαλο κι ανταγωνιστή για να ξεκινήσει το παιχνίδι των μεγάλων επιχειρήσεων, οφείλουμε να αντιπροτάξουμε συλλογικούς αγώνες για μια κοινωνία αλληλεγγύης, όπου η παραγωγή και η κατανάλωση θα στοχεύουν στην κάλυψη των κοινωνικών αναγκών κι όχι στα κέρδη των επιχειρήσεων

Advertisements
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

...

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s