Γιατί Αντιμάθημα;

Είναι γεγονός ότι το Πανεπιστήμιο αποτελεί ακαδημαϊκό χώρο όπου στο πρόγραμμα σπουδών περιλαμβάνεται μια γκάμα μαθημάτων που διδάσκονται, εξετάζονται κι οδηγούν στη λήψη του πτυχίου. Παρόλα αυτά εμείς ως Αριστερή Ενότητα δεν αντιλαμβανόμαστε τη Σχολή μας απλώς ως χώρο νομικής κατάρτισης κι εκμάθησης της νομοθεσίας, της εφαρμογής των κανόνων δικαίου και της διαδικασίας απονομής δικαιοσύνης. Αντιθέτως θεωρούμε πως σε κάθε Σχολή η γνώση που αποκομίζουμε δεν αποτελεί απόλυτη αλήθεια, θέσφατο που δεν επιδέχεται κριτικής και διατύπωσης διαφωνιών και άλλων απόψεων, αλλά θα πρέπει να προκύπτει ως αποτέλεσμα συνεργατικής αλληλεπίδρασης φοιτητών/τριών και καθηγητών/τριών και να εξυπηρετεί πάντοτε τις κοινωνικές ανάγκες και τη βελτίωση των ζωών μας, μακριά από τεχνοκρατικές λογικές.

Σε αυτή την κατεύθυνση μόνο στο πλαίσιο ενός Πανεπιστημίου- ελεύθερου κοινωνικού χώρου όπου οι φοιτητές/τριες συζητούν, αντιπαρατίθενται, πολιτικοποιούνται μπορεί πρακτικά να αμφισβητηθεί το αλάθητο της μεταδιδόμενης πληροφορίας .Ιδιαίτερα όσον αφορά τη Νομική Σχολή δεν μπορούμε παρά να θίξουμε την προβληματική που αφορά την εκ προοιμίου αντιμετώπιση κι αποδοχή των νόμων ως δίκαιων χωρίς σε καμία φάση της διδακτικής διαδικασίας να τίθεται το ερώτημα πως προκύπτουν οι νόμοι, τι εξυπηρετούν, σε ποιο αξιακό σύστημα έχουν αναφορά. Εν ολίγοις μαθαίνουμε την εφαρμογή τους αλλά όχι το λόγο για τον οποίο οφείλουμε να τους εφαρμόζουμε .Δεν μπαίνουμε στη διαδικασία να αμφισβητήσουμε την κοινωνική χρησιμότητα και το κύρος των υπαρχόντων νόμων κι άρα να ενεργοποιήσουμε το συλλογικό φαντασιακό μας ώστε να οραματιστούμε μια διαφορετική θέσμιση της κοινωνίας που μας περιβάλει. Βασικός λόγος για τον οποίο το περιεχόμενο των νόμων δεν υπόκειται στην κριτική μας σκέψη είναι ότι το Πανεπιστήμιο διαδίδει μόνο την κρατούσα άποψη παρουσιάζοντας την συχνά ως «αντικειμενική» και αίρει την δυνατότητα συνολικής είκονας και εποπτείας των ζητημάτων .Έτσι θεωρείται δεδομένο ότι η ιδιοκτησία είναι αγαθό προστατευόμενο από το Σύνταγμα, ουδείς αμφισβητεί την προνομιακή ικανοποίηση των τραπεζών σε περίπτωση αναγκαστικής εκτέλεσης, ενώ χωρίς αντίλογο παρουσιάζεται το κλέισιμο των συνόρων ως επιταγή Ευρωπαικών Συνθηκών. Ο ρόλος λοιπόν του αντιμαθήματος είναι σε πρώτο επίπεδο να θέσει  μια συζήτηση πάνω σε κάποιο αντικείμενο σε διαφορετική βάση που θα αμφισβητήσει το περιεχόμενο ενός μαθήματος και θα το προσεγγίζει μέσα από διαφορετικές οπτικές γωνίες σε σχέση με την κυρίαρχη-κρατούσα.

Σε δεύτερο βαθμό, η διεξαγωγή των μαθημάτων περιλαμβάνει μια αυστηρή ιεραρχία. Σε αυτή ο καθηγητής αποτελεί αυθεντία κι αυτό ενισχύει την αντίληψη ότι η γνώση που μας μεταδίδεται δεν επιδέχεται άλλης οπτικής. Στην ίδια λογική, οι φοιτητές/τριες παραμένουν παθητικοί αποδέκτες κατά την εκπαιδευτική διαδικασία χωρίς να εκφράζουν τις απόψεις τους και να αρθρώνουν αντίλογο που να οξύνει την κριτική τους ικανότητα .Η δομή αυτή είναι προφανές ότι παγιώνει μια σχέση ανισότητας διδάσκοντος-διδασκομένου. Στο πλαίσιο του αντιμαθήματος, επερωτάμε την κάθετη δομή της εκπαιδευτικής διαδικασίας και με όρους ισότητας κι οριζοντιότητας γίνεται η κατάθεση της γνώσης και των πληροφοριών ώστε μέσα από το διάλογο και τη συμμετοχή όλων να επιτευχθεί η καλύτερη δυνατή κι όσο το δυνατόν ολόπλευρη προσέγγιση του εξεταζόμενου αντικειμένου μέσα σε μια διαδικασία κριτικής πρόσληψης.

Συνεπώς το αντιμάθημα αμφισβητεί στην πράξη την εκπαιδευτική διαδικασία τόσο ως προς το περιεχόμενο όσο κι ως προς τη δομή της. Μέσα από αυτό επιθυμούμε να αναδείξουμε στο παρόν τον τρόπο με τον οποίο αντιμετωπίζουμε τη γνώση κι οραματιζόμαστε συνολικά το Πανεπιστήμιο, στο οποίο θα έχουν λόγο οι φοιτητές/τριες για το αντικείμενο που διδάσκονται και τον τρόπο που το διδάσκονται ,το Πανεπιστήμιο των αναγκών μας. Φανταζόμαστε ένα πανεπιστημίο που δεν θα προωθεί την κατάρτιση και τον τεχνοκρατισμό αλλά θα διαμορφώνει τους όρους για ανθρώπους πολύπλευρους ,με πολιτικές και πολιτιστικές ανησυχίες, διατεθειμένους να αμφισβητήσουν αυτό που πολλές φορές προάγεται ως μοναδική αλήθεια.

Πέμπτη στην Αίθουσα 11(5ος όροφος) συζητάμε για ζητήματα που άπτονται του ποινικού δικαίου και ίσως μπαίνουν σε μια διαφορετική προσέγγιση από αυτά που όλοι/όλες μαθαίνουμε στα αμφιθέατρα.

Advertisements
This entry was posted in καλέσματα and tagged , . Bookmark the permalink.

...

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s